onsdag 10 augusti 2011

Vitt rostbröd

Igår tog brödet helt slut. Och då menar jag SLUT, vi hade inte ens en sketen bit franskbröd i frysen. Än värre hade vi knappt någon jäst, och då regnet stått som spö i backen på morgonen var jag inte så hågad att ge mig iväg på cykeln. Men efter att jag vägt klumpen visade det sig att jag kunde baka ändå, vad som helst som skulle innehålla 25 gram jäst och vetemjöl.

Efter ett tag föll beslutet på ett hederligt rostbröd, perfekt att skiva och frysa in. Jag använde mig av Teas recept, men jag gjorde inte helt som det stod.
1 bröd
25 g jäst
3 dl vatten (om du vill ha ett finporigare bröd kan du använda dig av mjölk)
1 msk socker
1 msk olivolja
1 tsk salt
5,5 dl vetemjöl


Rör ut jästen i den varma degvätskan och tillsätt socker, olivolja och vetemjöl. Knåda ihop till en lös deg, ha sist i saltet. Låt jäsa i minst 30 minuter, min fick stå i 40, med en bakduk över.
Ta upp degen och knåda kraftigt. Min deg var extremt lös så den gick inte att knåda, men jag ville inte tillsätta extra vetemjöl. Så jag liksom "drog" i min deg tills den fick en segare och smidigare konsistens. Häll i degen i en bakplåtspappersklädd brödform och låt jäsa i 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader, med en plåt i mitten och en oöm plåt längst ner.
Strö lite vetemjöl över degen när den jäst klart och stoppa in i ugnen, ställ formen på den plåt som är högst upp. Kasta in några isbitar på plåten längst ner.
Låt grädda i ungefär 25 minuter, öppna plåten efter halva tiden för att släppa ut lite ånga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar