måndag 8 augusti 2011

Chokladkolakaka... Eller "bara" kladdkaka

Åh, vilken dessert! Jag nästan rös när jag tog första tuggan av den ljuvliga, mjuksega skapelsen på Valborgskvällen. Tillsammans med de färska jordgubbarna och den lättvispade grädden var efterrätten komplett. Den smakade inte som något jag ätit förut.

Till och från har jag alltid tänkt att jag ska baka kakan igen efter att jag fått receptet av A, vår fantastiska värdinna den kvällen. Men allt har hindrats på grund av att det krävs en form på 22 cm i diameter och jag bara har en som är 24. Och som jag har letat efter rätt storlek med inte hittat! För några veckor sen köpte jag en hjärtformad som fick duga.

Men resultatet blev inte detsamma i alla fall. Funderar på att till nästa gång göra en modifiering på receptet. Men bara för att den inte är likadan som den jag åt på Valborg betyder inte att den inte är jättegod ändå! Kanske är det bara A som kan göra den så bra.

1 kaka
100 gram margarin eller smör
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
1 tsk flingsalt

Smörj och bröa en form som är 22 cm i diameter och sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker. Blanda samtliga torrvaror och rör ner i äggblandningen. Ha sist i det smälta matfettet.

Häll smeten i formen och låt gräddas i 30 minuter. Låt svalna och lägg sedan in i kylen, då den ska serveras kylskåpskall. Gärna med vispgrädde och färska bär!

1 kommentar: