måndag 1 augusti 2011

Ett liksom ihoptjoffat inlägg

Min idé med den här bloggen var bland annat att jag skulle publicera bilder och recept på det jag bakar. Att allt eftersom jag fixar nåt nytt i köket skulle det hända något här också, typ. Men riktigt så blev det ju inte.

Visst har jag fotat allt jag bakat och sparat recepten, men när det väl kommer till att lägga ut det... orkar jag inte, haha. Men NU har jag verkligen lust att göra just det! Bara det att det känns lite väl mastigt att skriva ner recepten också... Vad gör man då? Jo man lägger bara ut bilderna!

Här nedan kommer det jag har bakat efter att bloggen skapats.

Ciabatta
 Eller snarare Fuskciabatta. Alla recept jag hittade hävdade att degen skulle jäsa över natten, något som jag inte hade tid med då både modern och systern ville ha det italienska brödet till frukost följande morgon. Därför vet jag inte om mitt bröd egentligen får kallas ciabatta (tänker på den hetsiga debatten ifall en baguette får kallas baguette ifall den inte innehåller en poolish, typ nattjäst fördeg.) Så jag kombinerade ett recept på långjästa frallor med pizzadeg, då jag både ville åt pizzadegens rika mängd av olivolja och frallornas stora hål. Och resultatet blev ett mycket gott och segt bröd som jag inte kan jämföra med något annat än ciabatta!

Och här ovan ser ni hålen jag är barnsligt förtjust i. Resultatet av en del Vetemjöl Special, långjäsning och extrem försiktighet då bröden skulle bakas ut.  

Marängtårta med blåbärsmousse och vaniljgrädde
Den här tårtan höll på att bli min död! Grunden till denna dessert är marängen, som skulle vispas riktigt hård för att te sig bäst efter gräddning. Men den stackars elvisp jag använde (pappas typ 15-åriga gamla) hade inte kapacitet nog att vispa den tjocka smeten i slutet. Vispens högsta hastighet motsvarade antagligen nutidens elvispars etta. När jag konstaterat att det var lönlöst att vispa för hand gräddade jag den ändå.

Trots allt blev bottnarna helt okej! Jag valde att fylla dem med blåbärsmousse (som vart lite för tjock, hehe) och överst bre på grädde smaksatt med vaniljstång. Ett rejält lass jordgubbar och blåbär fick pryda tårtan liksom mandelspån, citronmeliss samt egengjorda choklad... grejer gjorda av smält blockchoklad och lite matolja.

Blev väldigt nöjd med tårtan! Men måste tillägga att bilden inte riktigt gör den rättvisa. Fotade i all hast då en hoper hungriga gäster väntade på efterrätt..

Blåbärssylt med lime och vanilj
Mitt första syltkok någonsin! Resultatet blev över förväntan och det var inte alls svårt, blandade bara bären med Dansukkers syltsocker, kokade upp och smaksatte och hällde sen upp på burkar. Fast var tvungen att stå och röra HELA tiden, annars kunde det koka över... 

Rågkakor
Ett mindre lyckat bakprojekt. Är i regel mest förtjust i att baka med vetedegar då det är dem jag lyckats få mest smidiga osv, men tyckte jag skulle ge denna svenska klassiker en chans. Visst såg de goda ut när de kom ut ur ugnen, men blev kompakta och tråkiga när de skulle ätas... Hörde av mamma att bröd med mycket rågmjöl har en tendens att bli just så. Nästa gång jag bakar med rågmjölet i skafferiet blir det nog ett enkare surdegsbröd!

 Peanut Butter Cookies
Här valde jag att hotta upp de Chocolate Chip Cookies
jag bakat så många gånger förut. Jag hade blivit lite less på klassikern choklad-nötter och skippade chokladen för att tillsätta sirap och jordnötssmör istället. Resultatet blev överraskande bra! Som en blandning mellan kolasnittar och... jordnötssmör.  

 Ost- och skinksmörgås med gurka
Resultatet av lathet och extrem tröttnad på makaroner och köttbullar. Vid lunchtid häromdan hittade jag en ensam ciabatta i en plastpåse i frysen (från samma sats som den jag berättade om ovan) och bestämde mig för att äta den till lunch. Och med några skinkskivor, herrgårdsost och gurka blev den genast mycket roligare.

Måste bara säga att det var en av de bästa har-inget-att-göra-en-solig-sommardagsluncherna på hela sommaren. Vädret är på topp och man äter ute med lite matlitteratur! På bilden Mats-Eric Nilssons ÄKTA VARA. Typ världens bästa bok ang. matförfalskning och E-nummer.


Det var allt för den här gången. Men kommer nog provbaka några baguetter på mina nya baguettplåtar imorgon, så då kanske jag lägger ut nån bild. Om jag orkar :P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar