måndag 8 augusti 2011

Köttbullar!

Efter att jag läst Mats-Eric Nilssons två böcker Äkta vara och Den hemlige kocken kände jag att jag behövde ta mig i kragen. Köttbullar till exempel, ett av våra enklaste livsmedel, innehåller nu en skamlig köttmängd men desto fler kemikaliska tillsatser. När Hemköp dessutom hade extrapris på just köttfärs var det inget tal om saken - jag skulle trilla köttbullar imorgon.

Ungefär 75 stycken, beroende på hur stora du gör dem
900 gram köttfärs
6 msk ströbröd
2 msk potatismjöl
3 dl vatten
1 lök
Salt och peppar efter behag
Smör eller margarin att steka i.

Det är verkligen superenkelt! Låt skorpmjöl, potatismjöl och vatten stå och svälla en stund. Blanda sedan i köttfärsen, hackad lök och kryddning. Blöt händerna i kranvatten och rulla köttbullssmeten till bollar som du radar upp på en blöt skärbräda. Försök få alla lika stora!

Låt lite margarin bli ljusbrunt i den ena stekpannan, ha ganska hög värme, och stek sedan ett par köttbullar åt gången, kanske 10-20 stycken. Skaka pannan ofta så att de blir runda och vänd dem med stekspaden ifall de protesterar. När de fått en fin stekyta lägger du dem i den andra stekpannan, på ganska låg värme, att eftersteka. Stek därefter en ny sats köttbullar i den första pannan och fortsätt tills du är klar!

Låt köttbullarna svalna och packetera i plastpåsar, lika många i varje påse som du behöver till en måltid. Frys in, och du har nu köttbullar med garanterat hög kötthalt och utan E-nummer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar