fredag 12 augusti 2011

Snabba blåbärspajen

Gud vad gott det är med smulpaj! Hela gårdagen gick jag som i ett töcken av sötsug så på kvällen slängde jag ihop en urgod blåbärspaj. Den fick gräddas i världens gulligaste form, en kornblå historia jag hittade längst ner bland formarna. Den var inte stor men räckte gott och väl till de tre som skulle äta den - jag, min mamma och min pappa. Systern är på gymnastikläger så henne var det svårt att bjuda.

Jag hade inget recpet på smuldegen, utan utgick från 50 gram margarin och någon matsked sirap och blandade i vetemjöl och havregryn tills konsistensen kändes bra. Lite havssalt hade jag också i och innan gräddningen strödde jag över mandelspån. Blåbären var söta så jag hällde knappt i något socker alls men jag tog för lite potatismjöl så det blev lite rinnigt. In i 200 graders ugnsvärme i ungefär en kvart.



Vaniljsåsen (som fick bli vaniljkräm istället) höftade jag ganska rejält på. Jag hade kollat in några olika recept men det blev någon blandning... Haha, här kommer receptet i alla fall:

Drygt en halvliter
5 ½ dl mjölk (den där halva decilitern var en skvätt matlagningsgrädde som var kvar i förpackningen, men det var så lite att den i prinip kan uteslutas)
½ vaniljstång
4-5 äggulor (av äggvitorna kan du göra franska maränger!)
½ dl strösocker (någon matsked av sockret bestod av hemgjort vaniljsocker)
Lite drygt ½ dl potatismjöl

Skåra vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg både vaniljstång och frön i en kastrull med mjölken, låt koka upp. Rör hela tiden så att det inte bränns vid. Låt stå i ungefär 10 minuter.
Vispa under tiden äggulor, socker (ev. vaniljsocker) och potatismjöl till en ljust gul smet. Häll i äggsmeten i mjölken i en tunn stråle, rör hela tiden, tills allt är blandat. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och värm försiktigt. Vaniljkräm får bara upphettas till omkring 70 grader, om det blir varmare skär sig såsen. Ta därför av krämen från plattan när den tjocknat och inte blivit för varm. Låt svalna och servera kall med pajen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar