måndag 8 augusti 2011

Hemmagjord grönsaksbuljong


När jag först fick upp ögonen för hur många bloggare kokade sin egen buljong för att slippa onödiga tillsatser blev jag eld och lågor. Att man dessutom reducerade buljongen till "koncentrat" och därefter fryste in i iskubslådor gjorde ju att man kunde använda den precis som en vanlig buljongtärning. Det här var ju cooking-from-scratch på långa vägar, så nära husmanskost man kunde komma.

Men... Resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig.
Att grytan behövde stå och koka hela dagen gjorde mig ingenting, hade ändå tre andra projekt i köket som jag pysslade med. Det var snarare mängden buljong som fick mig lite snopen. Med tanke på den stora mängd råvaror som sedan behövde slängas bort kändes det bara slösaktigt. Flera kilo grönsaker för kanske en halvliter buljong.

Det var roligt att prova på och den smakade gott i slutändan, men jag tror inte att det är någonting jag gör om. När frysen är tom på buljongtärningar får jag nöja mig med kylens, trots jästextrakt och natriumglutamat. Men jag publicerar receptet ändå, så här kommer det:

Ca 5 deciliter reducerad buljong
2 stora morötter
4 potatisar
3 selleristjälkar + en liten näve selleriblast
1 liten förpackning fryst dill
1 kålrot
1 purjolök
1 gul löl
1 palsternacka
1 vitlöksklyfta
Några stjälkar från knipplök
Ca 15 lagerblad
Ca 30 svartpepparkorn eller vitpepparkorn
Salt efter tycke och smak

Skölj bort jord och smuts från grönsakerna. Om skalet är grovt kan du skala bort det, men det behöll jag på på morötterna, palsternackan och potatisen. Men kålroten skalade jag förstås. Finhacka allting och lägg i en gryta. Täck nätt och jämt med vatten, sätt på lock och låt puttra i 6-8 timmar.

Sila av buljongen i en finmaskig sil. Det hade försvunnit väldigt mycket vätska i min buljong, så jag fick också sleva upp lite grönsaker i taget i silen och pressa ur vätskan som fanns kvar i dessa.

Behåll vätskan och sätt den på spisen igen. Koka på hög värme, salta här efter eget behag. Låt svalna då den fått önskad smak och fyll i byttor avsedda för isbitar.

Det är ruskigt svårt att få buljong att se snyggt och gott ut. Därför får du nöja dig med denna otroligt insprirerande bild, föreställande reducerad buljong i iskubsformar.

1 kommentar:

  1. Finns recept på buljong som görs av skalen på grösakerna. Aldrig testat men nu skall jag göra det! Tycker köpt buljong smakar urk!/Teija

    SvaraRadera